بایگانی ماهانه: اردیبهشت ۱۳۹۵

تعداد بازدید: 244

اطـلاعیـه

اطـلاعیـه

ضمن تشکر ازتمامی دست اندرکاران مراسم جشن اعیاد شعبانیه بدین وسیله از عموم همشهریان متدین درخواست        می شود انتقادات و پیشنهادات خود را نسبت به کم و کیف و محتوای برنامه های اجرا شده در سطح شهرستان به دبیرخانه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های اسلامی مستقر در اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر ارسال فرمائید .                   تلفن : ۳۲۷۲۴۴۳۵

مراسم تجلیل از جانبازان منطقه کذاب با حضور مسئولان استانی شهرستان اشکذر

در مراسمی با حضور مسئولان استان یزد و بخش خضرآباد از جانبازان ۸ سال دوران دفاع مقدس در منطقه کذاب تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار اشکذر خبر (اشکذر نیوز) از خضرآباد، در مراسمی با حضور امام‌جمعه بخش خضرآباد، دشتی پور مشاور استاندار، حجج‌اسلام موسوی نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه ختم الانبیا و پورقیومی مسئول سازمان تبلیغات اشکذر بخشدار خضرآباد و جمعی از اهالی از جانبازان ۸ سال دوران دفاع مقدس در منطقه کذاب تجلیل شد.

امام‌جمعه بخش خضرآباد جانبازان را سرمایه‌های گران‌قدر نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: امنیت، اقتدار و آسایش امروز جامعه ما مدیون ایثارگری‌ها و ازخودگذشتگی شهدا، جانبازان و رزمندگان در ۸ دوران دفاع مقدس است و ما باید قدردان ایثارگری‌های آنان باشیم.

مداحی و مولودی‌خوانی از دیگر برنامه‌های مراسم تجلیل از جانبازان این منطقه بود.

شاخصه های سبک زندگی مهدوی

 

هدف از خلقت رسیدن به مقام بندگی است: «ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون»(۱). برای رسیدن به این بندگی، خداوند متعال تمام امکانات را در اختیار انسان قرار داده و می فرماید: «سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض»(۲)؛ و حتی کسانی را شایسته بهره وری از نعمتهای مادی و معنوی زمین معرفی می نماید که به مقام عبدالهی نائل گردیده باشند: «و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» (۳).

امام عصر علیه السلام نه تنها عبد صالح خداوند می باشد که به عنوان “اباصالح” یعنی پدر شایستگان و صالحان معرفی می شود؛ رسیدن به جامعه ایده آل و الهی و بهره گیری کامل از نعمت های دنیوی در گرو رسیدن به این مقام است. بنابراین خانواده به عنوان اولین و موثرترین کانون اجتماعی وظیفه انسان سازی و مصلح پروری را بر عهده دارد.

خانه و خانواده هسته مرکزی اجتماع را تشکیل می دهند و مهمترین پایگاه تربیت و انسان سازی به شمار می روند. بر این اساس اسلام بر تشکیل خانواده بسیار تاکید دارد: «ما بنی فی الاسلام بناء احب الله فی التزویج»(۴) محبوبترین بنا نزد خداوند بنای خانواده است. در واقع مقدمه رسیدن به جامعه آرمانی در اسلام ایجاد خانواده ای است که بر اساس معیارها و ارزش های اسلامی تشکیل گردیده. چنین خانواده ای توانایی ایجاد نسل صالح و منتظر را خواهد داشت.

دراین گفتار به مهمترین شاخصه های زندگی مهدوی پرداخته می شود تا به همراه آشنایی با این شاخصه ها و تلاش برای عملی کردن آنها بتوانیم در ایجاد جامعه ای ولایی، معتقد، منتظر و مصون از آسیب ها و خطرات اجتماعی نقش آفرین باشیم.

 

شاخصه های خانواده ایده آل

خانواده اولین و مهمترین کانون در شکل گیری شخصیت انسان می باشد. از ویژگی های بارز آن:

۱- کانون آرامش در زندگی: «لتسکنوا الیها»(۵)

۲- یکی از بارزترین جلوه گاه های مودت و رحمت است: «و جعل بینکم موده و رحمه»(۶)

۳- تولیدمثل و بقای نسل: امام صادق علیه السلام می فرمایند: «اگر کلونی بر یکی از دو لنگه در دیدی، آیا می پنداری که آن بیهوده نصب شده؟ بلکه به ضرورت می دانی که آن را ساخته اند تا با لنگه دیگر، کنار هم بیاید و مصلحت (بستن در) را نتیجه دهد و بدین گونه حیوان نر را می بینی که گویی برای جفت ماده اش آماده شده است تا دوام و بقای نسل به هم برساند. پس هلاک و ناکامی و نگون بختی، از آنِ فیلسوف نمایانی که چه سان دلهایشان از این آفرینش شگفت کور است تا آنجا که تدبیر و هدفمندی آن را انکار می کنند».(۷)

۴- سازندگی فردی و اجتماعی از لحاظ اخلاقی: «هن لباس لکم و انتم لباس لهن»(۸)

برترین الگوی زندگی اسلامی

اما چگونه می توان به چنین خانواده ای دست یافت. به بیان بهتر آیا شاخصه ای برای تشخیص، تشکیل و حفظ چنین خانواده ای وجود دارد؟

قرآن که کتاب انسان سازی است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را الگو و اسوه معرفی نموده: «و لکم فی رسول الله اسوه حسنه»(۹) لذا اگر کسی می خواهد حیات طیبه و پاکی داشته باشد باید ازپیامبر صلی الله و علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام در زندگی خود بهره بگیرد.

در فرازی از زیارت عاشورا می خوانیم: «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد؛ خدایا زندگی مرا همچون زندگی پیامبر و آلش علیهم السلام قرار بده».

در واقع نوعی سبک زندگی را از خداوند درخواست می نماید که محمد و آل محمد علیهم السلام به عنوان اسوه آن می باشند.

 

محورهای سبک زندگی مهدوی

یکی از ویژگیهای منتظران واقعی آنست که پیوسته در صدد شناخت و معرفی الگوی مناسب برای خود و خانواده می باشند.

با مطالعه در سیره آن ذوات مقدسه، معیار و ملاک اساسی در زندگی فردی و اجتماعی مخصوصا تشکیل خانواده ای دینی و ولایی که در این عصر به زندگی مهدوی معروف شده مشخص می گردد.

زندگی مهدوی بر پایه چهار محور استوار است:

۱- عقیده محور

۲- تکلیف محور

۳- دین محور

۴- عزت محور

عقیده محوری

دختر و پسر پیش از ازدواج و تشکیل خانواده و پس از آن و قبل از پدر و مادر شدن و در نهایت پس از آن باید اعتقادات صحیح را در خود ایجاد نمایند و این کاری بس دشوار است: «من نصب نفسه للناس اماما فعلیه أن یبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره»(۱۰)؛ آن کس که خود را امام و رهبر قرار می دهد پیش از آموزش و تعلیم دیگران باید به تعلیم خود بپردازد.

شناخت صحیح، دقیق و جامع نسبت به ذات و صفات الهی(خداشناسی)، هدفمندی خلقت و تمام اجزاء هستی(معادشناسی)، جایگاه انسان به عنوان خلیفه الله (نبوت و امام شناسی)، جامعیت دین و برنامه عملی و نیز موانع و دشمنان فرا روی انسان از جمله مسائلی است که باید در سبک زندگی مهدوی به آن پرداخته شود.

اصول دین را باید با تفحص و بررسی باور نمود لذا راهی کوتاه برای رسیدن به این مطلوب قرار داده شده و آن شناخت امام می باشد. شناخت امام خود زمینه ای است برای شناخت خداوند. امام حسین علیه السلام می فرمایند:

«ما خلق العباد الا لیعرفوا … معرفه اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته»(۱۱)؛ ای مردم بندگان را نیافرید مگر اینکه او را بشناسند [و شناخت خدا] اینست که اهل هر زمانی امام خویش را که باید از او فرمان برند بشناسند.

حتی در بیان دیگر روح خداپرستی در انسان به واسطه شناخت امام حاصل می شود. امام باقر علیه السلام فرمودند: «بنا عبد الله و بنا عرف الله و بنا وحّد الله تبارک و تعالی»(۱۲)؛ به سبب ما خداوند عبادت می شود، به سبب ما خداوند شناخته می شود و به سبب ما خداوند به یگانگی پرستش می شود.

پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه»(۱۳). این حدیث اهمیت و فضیلت شناخت خلیفه الله را بیان می نماید و هرکس به این مقام راه یابد حتی اگر در ظاهر از درک مولایش محروم گردد ولی از مقام مومنان زمان ظهور کم نخواهد داشت؛ به طوریکه غیبت امام در نزد ایشان به منزله مشاهده می باشد.(۱۴)

امام سجاد علیه السلام می فرمایند:

ایشان (کسانی که معرفت نسبت به امام پیدا نمودند) به منزله مجاهدانی هستند که در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله با شمشیر جنگیده اند. آنان به حقیقت در شمار مخلصان و شیعیان راستین ما و دعوت کنندگان به سوی دین خدا در نهان و آشکارند.(۱۵)

 

تکلیف محوری

انسان پس از کسب شناخت صحیح، اعتقاد و ایمان به شناخته هایش در گام بعد وارد مرحله عمل می شود: «الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات»(۱۶)

البته این به آن معنا نیست که فرد بگوید من انگیزه یا شناخت کافی نیافته ام پس تا زمان حصول آن به تکالیف خود عمل نمی نمایم بلکه باید شخص تکالیف شرعی را انجام دهد و به منظور ارتقاء درجه خود نسبت به سایر جنبه ها تلاش جدی نماید.

تکلیف مداری در زندگی اسلامی و به طور اخص در زندگی مهدوی فقط شامل مسئولیت پذیری فردی نمی شود و مسئولیتهای اجتماعی را نیز در بر می گیرد.

لذا اولین قدم در جهت مسئولیت پذیری و هدایتگری از خانواده آغاز می شود: «و انذر عشیرتک الاقربین»(۱۷)

در جایی دیگر خداوند می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا»(۱۸)

در تفسیر “نور الثقلین” آمده هنگامی که آیه فوق نازل شد فردی از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید که چگونه خانواده خود را از آتش حفظ کنم. حضرت فرمودند: آنها را به آنچه خدا امر کرده است امر کن و از آنچه خدا بازداشته نهی کن. اگر از تو اطاعت کردند [از آتش دوزخ] آنها را حفظ کرده ای و وظیفه خود را انجام داده ای.

در خانواده مهدوی همه باید به مسئولیت خود عمل نمایند در عین حال به اوامر و نواهی خداوند پایبند باشند: «یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا لعلکم تفلحون»(۱۹)

امام باقر در تفسیر این آیه فرمودند: ای کسانی که ایمان آورده اید بر انجام واجبات و عبادات بردبار باشید، در برابر دشمن شکیبا و خود را برای یاری امام آماده و مجهز نمایید.(۲۰)

 

به سوی جامعه آرمانی مهدوی 

برای ایجاد جامعه ای ولایی و مهدوی لازم است به معیارهای چنین جامعه ای توجه نمود. دو شاخصه عقیده محوری و تکلیف محوری اساس یک زنگی مهدوی را تشکیل می دهند. جامعه ای می تواند زمینه ساز ظهور باشد که از اعتقادات صحیح سیراب شده و افراد آن در پی انجام وظایف و تکالیف خود باشند، در هر سمت و جایگاه اجتماعی که باشند. اساس این جایگاهها خانواده می باشد که در صورت عمل به وظایف اساسی در این نهاد، جامعه ایده آل و آرمانی به وجود خواهد آمد و چنین جامعه ای توانایی یاری امام خود را خواهد داشت.

در واقع، دو شاخصه عقیده محوی و تکلیف محوری، زمینه برخورداری از دو ویژگی دیگر یعنی دین محوری و عزت محوری را در خانواده تقویت می نمایند که در مقاله بعد به آنها می پردازیم.

 دین محوری

درزندگی مهدوی که براساس دستورات دینی شکل می گیرد ضروری است تمامی برنامه های آن هم ریشه در دین ودستورات دینی داشته باشد . دین اسلام برترین ادیان آسمانی است و خوشبختی انسان ها را در هردو دنیا تضمین کرده است لذا هر فردی که مذعی است که شیعه وپیرو امام زمان (عج ) است باید تمام رفتارهای خود درزندگی را مطابق شرع مقدس اسلام تنظیم نماید . توریج دین داری به خصوص در آخرالزمان که انواع فتنه های دشمنان  وشیاطین انسی وجنی در صدد زدودن آثار وبرکات دین داری از زندگی هاهستند جزء وظایف کسانی است که به دنبالزنذگی به سبک مهدوی هستند چون به طور یقینی خود امتام زمان (عج ) نیز برگزیده وذخیره الاهی برای ترویج دین ودین محوری است .

عزت محوری

به مصداق فرمایش  نورانی قرآن ” ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا ”  هیچ کافری هرگز اجازه ندارد بر سرمسلمانان مسلط شود وعزت وغیرت ومصالح آنها را  تحت سلطه ی خود درآورد واز سویی هر انسان مسلمانی مکلف است که عزت خود را با عمل به دستورات دین ورعایت حدود دینی حفظ کند وبه این موضوع مهم معتقد باشد که عزت وسرافرازی واقعی نزد خداوند ورسولش ومؤمنین واقعی است .

پی نوشت:

۱- ذاریات / ۵۶٫

۲- جاثیه / ۱۳٫

۳- انبیا / ۱۰۵٫

۴- من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۸۲؛ تحریر الوسیله، امام خمینی(ره)، ج ۲، ص ۲۱۱، کتاب النکاح.

۵- روم / ۲۱٫

۶- همان.

۷- بحارالانوار: ج۳ ص۷۵، دانش‌نامه عقاید اسلامی: ج۴ ص۲۶۲٫

۸- بقره / ۱۸۷٫

۹- احزاب/ ۲۱٫

۱۰- نهج البلاغه، کلمات قصار، ۷۳٫

۱۱- علل الشرایع، شیخ صدوق، ج۱، ص۹، بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۲۳، ص۸۳٫

۱۲- الکافی، کلینی، کتاب توحید، باب نوادر، ح۷٫

۱۳-صحیح بخاری، ج۵، ص۱۳، صحیح مسلم، ج۶، ص۲۱، کمال الدین، شیخ صدوق، ج۲، ص۴۰۹٫

۱۴- صارت به الغیبه عندهم بمنزله المشاهده، شیخ صدوق, کمال‏الدین و تمام النعمه، ج۱, ص۳۱۹, ح۲٫

۱۵-بحارالانوار، مجلسی، ج۵۲، ص۱۲۲٫

۱۶-عصر / ۳٫

۱۷-شعرا / ۲۱۴٫

۱۸-تحریم / ۶٫

۱۹-آل عمران / ۲۰۰٫

۲۰-الغیبه نعمانی، محمد بن ابراهیم بن جعفر، ص ۱۰۵٫

 

 

 

 

تهیه وتنظیم :اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر

دیدار امام جمعه خضرآباد با جانبازان اشکذر

امام جمعه خضرآباد به همراه رئیس بنیاد شهید و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان با خانواده جانبازان افضلی،آخوندی و پورشمسی دیدار کردند.

به گزارش اشکذر خبر(اشکذر نیوز)،به مناسبت گرامیداشت روز جانباز امام جمعه خضرآباد ، رئیس بنیاد شهید و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان اشکذر با خانواده سه تن از جانبازان دفاع مقدس دیدار و با اهداء لوح سپاس از آنها تجلیل بعمل آمد.

جلسه برنامه ریزی فرهنگی ومذهبی رضوانشهر تشکیل گردید

جلسه برنامه ریزی فرهنگی ومذهبی رضوانشهر تشکیل گردید

 

باحضور حجت الاسلام پورقیومی مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان وجمعی از دست اندرکاران برنامه های مذهبی وفرهنگی رضوانشهر جلسه هم اندیشی پیرامون مراسم مختلف این منطقه تشکیل گردید.

 دراین جلسه آقای پورقیومی با تقدیر از برنامه هایی که به مناسبت های مختلف با همکاری خیرین به نحو با شکوه دررضوانشهر برگزار می شودگفت : به لطف خداوند دررضوانشهر همکاری مناسبی بین دست اندرکاران مجالس ومراسم دینی وجود دارد .

ایشان هم چنین با تقدیر از همه دست انرکاران امر اعتکاف دراین منطقه گفت : اعتکاف رضوانشهر الگوی مناسبی برای دیگر مناطق است .

اجرای اعتکاف درماه مبارک رمضان ، بررسی ورسیدگی به پیشنهادات وانتقادات ، برپایی مراسم احیای شب نیمه شعبان  از دیگر مطالبی بود که توسط مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مطرح گردید . درادامه این جلسه حجت الاسلام شیخ رمضان حاتمی به ارائه  گزارشی از برنامه های مراسم معنوی اعتکاف وتحلیل ارزیابی شرکت کنندگان دراین مراسم پرداخت .

 یاد آوری می شود تعداد ۳۰۲ نفر درمراسم اعتکاف سال جاری درمحل مسجد جامع رضوانشهر شرکت کردند .

این جلسه که درمحل مسجد جامع برگزار شده بود با هم اندیشی اعضای حاضر ومصوباتی پایان یافت .

هرگاه در برابر دشمنان نظام قاطعیت نشان دادیم دشمن شکست خورده است

خطیب نماز جمعه خضرآباد:

امام جمعه بخش خضرآباد درجمع نمازگزاران مسجد جامع روستای شرب العین گفت: هر کجا در برابر دشمن قاطع بودیم دشمن مرعوب و شکست خورده است.

به گزارش اشکذر خبر، امام جمعه بخش خضرآباد درجمع نمازگزاران مسجد جامع روستای شرب العین با اشاره به سالروز اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا و اسرائیل هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبوده و هر کشوری که به آمریکایی ها اعتماد کرده است، پشیمان شده است.

وی سرقت ۲ میلیارد دلار از اموال کشورمان و وضع تحریم های جدید را نتیجه اعتماد به دولتی دانست که اساس آن بر پایه ظلم و قتل و غارت بنا نهاده شده است.
حجت الاسلام غالبی در ادامه به سالگرد لغو قرار داد تنباکو با انگلیس توسط میرزای شیرازی اشاره کرد و گفت: هر کجا در برابر دشمنان نظام قاطع بودیم دشمن مرعوب و شکست خورده است که نمونه آن جریان تاریخی لغو قرار داد تنباکو توسط میرزای شیراری است.

مسئولان به ایجاد اشتغال برای جوانان اهتمام ورزند

امام جمعه اشکذر:
خطیب نماز جمعه اشکذر گفت:جوانان امروزی ما باید با اسوه و الگو قرار دادن ائمه معصومین از منش و رفتار آنها پیروی کنند تا در دنیا و آخرت سعادتمند شوند.

به گزارش اشکذر خبر، خطیب نماز جمعه اشکذر در ابتدای خطبه های این هفته، مخلوقات را فعل خدا و مظاهر حضرت حق دانست و گفت:اهل بیت از این جهت محبوب هستند که خصوصیات و اوصاف برجسته ای را دارا هستند و چون خدا آن صفات را دوست دارد بنابراین محبوب خدا هستند علاوه بر آن اهل بیت به خاطر داشتن مرتبه و درجات خاص محبوب به ذات خداوند هستند.
حجت الاسلام طالبیان با تبریک ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان گفت:جوانان امروزی ما باید با اسوه و الگو قرار دادن ائمه معصومین از منش و رفتار آنها پیروی کنند تا در دنیا و آخرت سعادتمند شوند.
وی با بیان اینکه دشمنان ملت ایران توجه ویژه ای به جوانان ما دارند تصریح کرد:ایجاد روحیه یاس و نا امیدی و انحطاط رفتاری و اخلاقی از مهمترین اهدافی است که دشمنان به دنبال تحقق آن هستند و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهند کرد و ابزار آنها در این راستا ماهواره ها و شبکه های ماهواره ای است.
امام جمعه اشکذر فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان و هم چنین ایجاد اشتغال آنها را از مسئولین خواستار شد و ادامه داد: باید مسئولان کشور به ایجاد اشتغال برای جوانان اهتمام ورزند.
طالبیان به دیدار هفته گذشته فرماندهان نیروی انتظامی با رهبر معظم انقلاب اشاره و گفت: دغدغه اصلی که رهبری در این دیدار به آن اشاره کردند امنیت اخلاقی و مبارزه با هنجارشکنان بود.
وی تشکیل کشور اسرائیل را لکه ننگی درتاریخ دنیای معاصر دانست و تاکید کرد:کشتار میلیون ها نفر انسان های بی گناه با حمایت و پشتوانه برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باعث شده تا امروز دنیا، رژیم غاصب اسرائیل را به عنوان غده ای سرطانی و نکبت بشناسند که امیدواریم به فضل خدا به زودی شاهدی نابودی این رژیم اشغالگر باشیم.

آزمون درس درآمدی بر علوم قرآن (آشنائی با علوم قرآنی)دوره تربیت معلم تجوید قرآن کریم در شهرستان اشکذر برگزار شد

آزمون درس درآمدی بر علوم قرآن (آشنائی با علوم قرآنی)دوره تربیت معلم تجوید قرآن کریم در شهرستان اشکذر برگزار شد

آزمون درس غیرحضوری درآمدی بر علوم قرآن (آشنائی با علوم قرآنی) در دوره آموزش تخصصی تربیت معلم تجوید قرآن کریم ویژه خواهران در شهرستان اشکذر برگزار گردید.

 به گفته ی آقای اسماعیلی کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر  کلاسهای این دوره آموزشی توسطاداره تبلیغات اسلامی شهرستان و با همکاری مؤسسه قرآنی آل یاسین اشکذر از تاریخ ۲۵ آذر ماه سال ۹۴ آغاز شد و تا پایان فروردین سال ۹۵ کلاسها ادامه داشت ومقرراست به قبول شدگان درآزمون پایان گواهی رسمی مربوطه تقدیم گردد.

آزمون پایانی درس احکام عمومی و احکام قرآنی دوره تربیت معلم تجوید قرآن کریم در شهرستان اشکذر برگزار شد

 

آزمون درس احکام عمومی و احکام قرآنیدر دوره آموزش تخصصی تربیت معلم تجوید قرآن کریم ویژه خواهران در شهرستان اشکذر برگزار گردید. کلاسهای این دوره آموزشی توسطاداره تبلیغات اسلامی این شهرستان و با همکاری مؤسسه قرآنی آل یاسین اشکذر از تاریخ ۲۵ آذر ماه سال ۹۴ آغاز شد و تا پایان فروردین سال ۹۵ کلاسها ادامه داشت. به گفته کارشناس امورقرآنی اداره تبلیغات اسلامی اشکذر به قبول شدگان درتمامی ازمون های پایان دوره مدرک معتبر از دارالقرآن تقدیم می شود.