بایگانی ماهانه: اردیبهشت ۱۳۹۷

تعداد بازدید: 40

برگزاری جلسه شرح نهج البلاغه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر و کارشناس امور قرآنی این اداره در محل دفتر امام جمعه محترم اشکذر در جلسه شرح نهج البلاغه که با حضور جمعی از روحانیون شهرستان برگزار شده بود شرکت کردند .

امام جمعه محترم اشکذر فرازی از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر را برای حضار ترجمه و تفسیر نمودند.

گفتنی است که جلسه مذکور در تاریخ ۳۱ اردیبهشت برگزار گردید.

مرحله اول سطح بندی مداحان ونوحه خوانان و ذاکران اهل بیت(ع) شهرستان اشکذربرگزارشد

به گزارش حجت الاسلام سعید ذاکری نیا کارشناس فرهنگی واعزام ومسئول امورمداحان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر  مشخصات  بیش از۲۰۰مداح ونوحه خوان وذاکر شهرستان اشکذربه ثبت رسیده که ۸۵نفرازآنها درسامانه طوبی ثبت نام نموده اند.

وی گفت: مداحان دراین مرحله فقط درمصاحبه شفاهی شرکت نمودند و درمرحله بعدی که متعاقبا اعلام خواهد شد درامتحان کتبی سطح بندی مداحان ازمنابع معتبری چون کتب  اصول عقائد شهید مطهری وایت الله سبحانی ومقاتل لهوف ونفس المهموم وروضه الشهدا وهمچنین تاریخ اسلام مرحوم شهیدی و همچنین توضیح المسائل حضرت امام وحلیه القرآن سیدمحسن موسوی و چندکتاب دیگرشرکت خواهندکرد.

این مصاحبه در جمعه ۲۸فروردین ماه جاری برگزار شد وکسانی که شرکت نکرده اند میتوانند تا ۵خردادبه ادراه تبلیغات اسلامی مراجعه نمایند.

ذاکری نیا  تاکید کرد کسانی که درسامانه طوبی ثبت نام نکرده اند دراسرع وقت اقدام نمایند.

برگزاری جشن شکرگزاری کسب مهارت قران خوانی

برگزاری جشن شکرگزاری کسب مهارت قران خوانی دراشکذرباهمکاری اداره تبلیغات اسلامی شهرستان

 مراسم جشن شکرگزاری کسب مهارت قران خوانی تعدادی از دانش آموزان پایه سوم مدرسه فرزانگان کوشابا حضوروبیان احکام ومعارف قرانی واجرای مسابقه توسط حجت الاسلام سعیدذاکری نیا کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر واجرای شعرخوانی از طرف دانش آموزان درحضور اولیای دانش آموزان برگزار و در پایان جلسه با تقدیم هدایا یی این مراسم را در خاطره دانش آموزان به ثبت رساندندوخاطره خوشی ازقران آموزی برای آنها به جانهادند.

حضور رئیس اداره در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر مورخ ۲۶ اردیبهشت در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که با حضور  مدیران دستگاه های مربوطه در سالن کوثر فرمانداری شهرستان برگزار گردیده بود شرکت کرد .

در این جلسه مدیران دستگاه ها در زمینه مبارزه با واردکنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر مطالبی بیان کردند .

حجت الاسلام دهقانی پیرامون و ظایف مبلغین و مبلغات در همه زمان ها بویژه ماه مبارک رمضان در مساجد و مجالس جهت بیان مفاسد استعمال مواد مخدر نکاتی را متذکر شد .

حضور رئیس اداره در جلسه مبارزه با کالای قاچاق

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر مورخ ۲۶ اردیبهشت در جلسه مبارزه با کالای قاچاق در سالن کوثر فرمانداری شهرستان و با حضور مدیران ادارات شرکت کرد .

در این جلسه حجت الاسلام دهقانی دیدگاه خود را در راه مبارزه با قاچاقچیان کالا و آگاه کردن اقشار جامعه از زیان و ضرر مصرف کالاهای قاچاق و بیان فتوای مراجع در حرمت استفاده از آن مطالبی بیان کرد

حضور رئیس اداره در مراسم تکریم و معارفه مسئول حوزه بسیج اداری

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذر مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه در جلسه تکریم و معارفه رئیس حوزه بسیج شهدای اداری، کارگری و اصناف  شهرستان که در سالن کوثر فرمانداری شهرستان برگزار گردیده بود شرکت کرد .

در این جلسه از زحمات چندین ساله جلال دهقانی و همکاری مستمر ایشان در زمینه های تبلیغی و مراسم ملی و مذهبی تقدیر بعمل آورده شد

جلسه تفسیر قرآن آیات ۵۳، ۵۴، ۵۵ و ۵۶ سوره حج

جلسه تفسیر قرآن کریم با سخنرانی حجت الاسلام فهیم نیا در روز۱۵ اردیبهشت ۹۷ در حسینه شهدای اشکذر برگزار شد.

خلاصه مباحث تفسیری استاد فهیم نیا ؛ آیه ۵۳سوره مبارکه حج
لِیَجْعَلَ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ فِتْنَهً لِلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِیَهِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ
ـ در آیه ۵۲ خداوند می فرماید انبیا الهی هنگامی که مطالبی را بیان می کردند مخالفین آنها دو اقدام انجام می دادند :
۱ ـ سعی می کردند اهداف و آمال انبیا را مخدوش کنند .
۲ ـ سعی می کردند همراه مطالبی را که پیامبر الهی به مردم می گوید آنها نیز مطالب نادرستی در کنار آن مطالب به مردم القا کنند .
در این آیه خداوند اثرات القائات شیطانی مخالفین انبیا را بیان می کند . این القائات شیطانی دو اثر داشت . یک اثر آن مثبت بود و یک اثر آن منفی . خداوند در این آیه می فرماید القائات شیطانی مخالفین انبیا « فتنه » بود .
فتنه در این آیه شریفه می تواند دو معنا داشته باشد . یکی به معنای « عذاب » است و یکی هم به معنای « آزمایش » .
سوال مطرح می شود برای چه کسانی این القائات شیطانی مایه عذاب بود ؟ برای کسانی که در دلهای آنها دچار مرض شده است همچنین افرادی که دلهایشان دچار قساوت شده است .
بین انسانی که قلبش مریض است و انسانی که دچار قساوت قلب است تفاوت وجود دارد . انسانی که قلبش مریض است حاضر است مطالب را گوش کند ولی آن را نمی پذیرد ولی کسی که دچار قساوت قلب است اصلاً حاضر به گوش کردن مطالب الهی نیست . قساوت به معنای نفوذ ناپذیری است .
ادامه آیه : وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ ؛ظلم یعنی نقص و ظالم کسی که در فعلش نقص وجود دارد ؛ شقاق یعنی ناسازگاری ؛ ظلم همه اقسام مختلف دارم ، ظلم به خود ، ظلم به مردم و به عبارتی ظلم به خدا و به طور کلی هر نوع ظلم منجر به این می شود که هدایت پذیری انسان کم بشود و خداوند در اینجا می فرماید همانا ظالمین ناسازگاری شدید دارند .
نکته : انسانی که دل بیمار داشته باشد دائما می خواهد به دین ایراد وارد کند برخلاف انسان مؤمن که در روایات انسان مؤمن تشبیه شده است به زنبور عسل . انسانی که دل بیمار دارد و خود را اصلاح نمی کند حالت او مانند مگس می ماند.

آیه ۵۴ سوره مبارکه حج
وَلِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِینَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ
در آیه گفته شد که مخالفین انبیا در مخالفت آیات خداوند القائات شیطان را بیان می کنند و به صورت مستمر به کتاب الهی یا به پیامبر الهی ایراد وارد می کنند . این ایراد وارد کردن برای انسان های بد « فتنه » است یعنی برای کسانی که قلب بیمار دارند یا قساوت قلب دارند این القائات شیطان برای آنها یا عذاب است یا آزمایش . در آیه شریفه خداوند می فرماید که این مطالب نادرست یا همان القائات شیطانی برای انسان های عالم که اهل معرفت و دین شناس می باشند منجر به تقویت ایمان آنها می شود چون به بی ارزش بودن این حرف ها اگاه هستند .
خلاصه اینکه اگر کسی اهل معرفت نبود و آگاهی او نسبت به مسائل دین کم بود وسوسه شیطان در او اثر می گذارد و به عبارت دیگر اگر ما آگاهی و معرفت دینی به جامعه و مردم تزریق کنیم اشکالاتی که دشمنان دین وارد می کنند نه تنها منجر به تضعیف ایمان مردم نمی شود بلکه ایمان جامعه تقویت خواهد شد .
در آیه شریفه خداوند می فرماید و لیعلم الذین اوتو العلم . دو نوع علم داریم . یک علم مدرسه ای است یعنی علمی که از طریق اکتساب و مطالعه و شرکت در کلاس های آموزشی به دست می آید . نوعی دوم علم این است که انسان ضمن اینکه در کلاس های آموزشی شرکت می کند و اهل مطالعه و تلاش و یادگیری است در درون خود نیز اهل طهارت نفسانی است یعنی اهل گناه کردن نمی باشد این فرد ممکن است در یک جلسه دینی شرکت کند ولی به اندازه ده جلسه معرفت کسب می کند یا مثلاً یک کتاب می خواند ولی به اندازه ۵ کتاب مطلب یاد می گیرد در قرآن کریم خداوند می فرماید یا ایها الذین امنو ان تتقو الله یجعل لکم فرقانا یعنی اگر مومنین اهل تقوای الهی باشند خداوند به آنها قدرت تشخیص می دهد یعنی معرفت و اگاهی انسان بر اثر رعایت تقوای الهی بالا می رود . در روایات داریم اگر کسی ۴۰ روز خود را برای خداوند خالص کند خداوند مطالب حکمت آمیز از دل او به زبان او جاری می سازد . العلم نور یقضف الله قلب من یشا یعنی علم نور است که خداوند بر دل هر کس بخواهد قرار می دهد .
خداوند در این آیه شریفه می فرماید من اوتو العلم یعنی کسی که خداوند به او علم داد انه الحق می داند که کلام خداوند حق است و ایراداتی که مخالفین می گیرند همه آنها نادرست است . اگر کسی علم و معرفت واقعی و الهی بدست بیاورد دو فایده دارد . اول تقویت ایمان دوم افزوده شدن تواضع . کلمه « خبت » که در آیه شریفه آمده است یعنی رفتن در زمین گود « مخبت » یعنی کسی که می رود در زمین گود خداوند می خواهد به صورت کنایه لطیف می گوید که انسان های که علم به آنها داده شده اهل تواضع هستند در تاریخ داریم که امیر المومنین خم می شد و بند کفش رهگذر را می بست یا کسی که دنبال آدرس می گشت دست او را گرفت و او را راهنمایی می کرد یا حمالی که بارش افتاده بود کمک کرد که بارش را روی پشت او گذاشت دیدند که مولی علی ( ع ) آهسته این آیه شریفه را می خواند تلک الدار الاخره یجعلها للذین لا یریدون عٌلو و لا فساد فی الارض خداوند می فرماید من بهشت را برای کسانی قرار دادم که اهل عٌلو در زمین نباشند و اهل فساد در زمین نباشند یعنی انسان فاسد و انسان متکبر جایگاهش در بهشت نمی باشد . در روایات داریم اگر فردی به اندازه بند کفشش که نو شده است خود را از دیگران بالاتر بگیرد خداوند او را با فرعون محشور می کند زیرا روحیه او روحیه ی فرعونی است و بیش از این از عهده اش نیست . هر کس به جایی رسیده است از داشتن تواضع است یعنی اینکه انسان در مقابل بندگان خدا خود را در جایگاه بالاتر نبیند و اگر کسی خود را بالاتر از دیگران دید منجر خواهد شد که بندگان خدا را تحقیر کند .
در این آیه شریفه خداوند می فرماید اگر کسی اهل معرفت بود حتی سخنان دشمنان اسلام را هم که می شنود اول اینکه معرفت و ایمانش نسبت به خداوند تقویت می شود و دوم اینکه متواضع می شود برای دین خدا و در ادامه می فرماید و ان الله هاد الذین همانا خداوند متعال هدایت می کند کسانی را که امنوا ایمان آوردند الی صراط مستقیم به راه راست هدایت می کند .

آیه ۵۵ سوره مبارکه حج
وَلَا یَزَالُ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی مِرْیَهٍ مِنْهُ حَتَّى تَأْتِیَهُمُ السَّاعَهُ بَغْتَهً أَوْ یَأْتِیَهُمْ عَذَابُ یَوْمٍ عَقِیمٍ
دو نوع کافر داریم اول کافرانی هستند که عناد ندارند و بعد از شنیدن سخن حق هدایت می شوند . نوع دوم کافرانی هستند که اهل عناد و لجاجت هستند قرآن می فرماید « فی قلوبهم مرض » کافرانی که دل هایشان بیمار است و یا قساوت قلب دارند این آیه شریفه دلالت بر گروه دوم از کفار است که با شنیدن شبهاتی که بر دین وارد می شود شک و شبه آنان نیز اضافه می شود زیرا دنبال شبه در دین هستند . قرآن می فرماید هر کس دنبال هدایت باشد خداوند بر هدایت او می افزاید مثل افرادی که اهل ذکر و دعا هستند ، دنبال حلال و حرام الهی هستند ، از نگاه حرام از آهنگ حرام پرهیز می کنند خداوند بر هدایت این افراد می افزاید بر عکس آن کسانی که در جاده کفر می روند به هر میزان که جلو می روند بر کفر و عناد آنها افزوده می شود لذا خداوند در این آیه شریفه می فرماید وَلَا یَزَالُ همیشه این گونه است که الَّذِینَ کَفَرُوا کسانی که کافر هستند فِی مِرْیَهٍ مِنْهُ ، مریه شکی است که بر خواست از بد دلی است ؛ به طور عموم شک کردن اشکال ندارد و از شک نباید ترسید شک مقدمه علم است اگر انسان شک نکند هیچ گاه دنبال علم و آگاهی نمی رود آنچه که مظمون و بد است آن شکی است که از روی بد دلی و بد گمانی باشد این نوع شک هیچ گاه مقدمه علم نمی شود ؛ لذا خداوند در اینجا می فرماید همانا کسانی که کافر شدند همواره در تردید و بد دلی هستند.
حَتَّى تَأْتِیَهُمُ السَّاعَهُ بَغْتَهً ، ساعه در قرآن به سه معنا آمده است . یکی به معنای مرگ ، یکی به معنای عالم برزخ و یکی هم به معنای قیامت آمده است در این آیه شریفه ساعه می تواند هم به معنای قیامت باشد هم می تواند به معنای برزخ باشد یعنی کافران وقتی وارد برزخ شدند می توجه می شوند که چه جایگاه بدی دارند یا زمانی که قیامت بر پا می شود به جایگاه بد خود پی خواهند برد.
در ادامه آیه می فرماید أَوْ یَأْتِیَهُمْ عَذَابُ یَوْمٍ عَقِیمٍ عذاب هایی گاهاً اتفاق می افتد که لحظه ای است و ناگهانی است مانند سیل و زلزله و کلاً بلاهای طبیعی که عمدتاً ناگهانی است یا می فرماید عذاب یوم عقیم یعنی عذاب روز قیامت را می بینند ؛ در قرآن کریم حدود ۱۰۰ اسم برای قیامت ذکر شده است یکی از اسامی که برای قیامت ذکر شده است « یوم عقیم » است. عقیم به معنای نازا می باشد علت اینکه قیامت را یوم عقیم گفته اند به این علت است ما اگر کاری را امروز انجام ندادیم می گوییم فردا انجام خواهیم داد زیرا امکان انجام دادن این کار برای ما در فردا نیز فراهم است اما برای روز قیامت این طور نیست و امکان اینکه فرد بتواند کارهایی که قبلاً قصد انجام آن را داشته است دیگر فراهم نیست لذا روز قیامت « یوم عقیم » است و این هشداری است به همه که هر کار خیری انجام می خواهید بدهید باید در همین دنیا انجام داد روز قیامت روز عقیم است .

آیه ۵۶ سوره مبارکه حج
الْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ لِلَّهِ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ
ملک و سلطنت روز قیامت متعلق به خداست ، در روز قیامت خداوند داوری می کند بین کسانی که اهل کفر و عناد بودند و کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و این افراد مومن را به جنات نعیم می برد و آن کفار لجوج را به جهنم خواهد برد. جنات یعنی باغ های پر درخت است و نعیم به نعمت ماندگار می گویند .
در این آیه شریفه خداوند می فرماید الْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ لِلَّهِ یعنی در قیامت ملک و سلطنت متعلق به خداست سؤال پیش می آید مگر در دنیا ملک و سلطنت متعلق به خدا نیست؟! در پاسخ به این سؤال سه نکته قابل ذکر است اول اینکه در این دنیا خداوند بخشی از سلطنت خود را به افراد داده است . دوم اینکه در این دنیا هم ملک و سلطنت متعلق به خداست ولی این ملک و سلطنت ظاهر نیست ولی در واقع الان هم در این دنیا قدرت و سلطنت متعلق به خداست . سوم اینکه ملک و سلطنت در این دنیا که در اختیار افراد است حقیقی نیست و اعتباری است به همین دلیل وقتی افراد از دنیا می روند این ملک و سلطنت آنها نیز از بین می رود .
خلاصه مباحث تفسیری آیه ۵۷ سوره مبارکه حج
وَالَّذِینَ کَفَرُوا وَکَذَّبُوا بِآیَاتِنَا فَأُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ
ما دو نوع کافر داریم یک نوع کافری است که در تردید و تشویش است و در کفر خود نیز مانده است ولی تکذیب نمی کند . نوع دوم کافر هم تردید و تشویش دارد هم تکذیب می کند در این آیه شریفه خداوند می فرماید : وَالَّذِینَ کَفَرُوا وَکَذَّبُوا و کسانی که کافر شدند و تکذیب هم می کنند بِآیَاتِنَا آیات ما را فَأُولَئِکَ لَهُمْ پس آنها برایشان عَذَابٌ مُهِینٌ عذاب خوار کننده است . کلمه مهین هم که در آیه آمده است تأکید بر عذاب است وگرنه نفس عذاب خوار کننده می باشد ولی در اینجا تأکید مجدد شده است بر خوار کننده بودن آن .
خلاصه مباحث تفسیری آیه ۵۸ سوره مبارکه حج
وَالَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَیَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ
مسلمانانی که از مکه به مدینه هجرت کردند قبل از اینکه هجرت کنند در مکه صاحب ثروت ، منزل و درآمد بودند ضمن اینکه هر فرد به سرزمین مادری خود علاقه دارد و این مسلمانان از سرزمین خود که مکه بود دل کنند به خاطر خداوند و به مدینه هجرت کردند خداوند در این آیه شریفه قصد دارد به این مسلمانان دل گرمی و امیدواری بدهد می فرماید وَالَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا و کسانی که هجرت کردند در راه خدا سپس در این مسیر کشته شدند یا مردند لَیَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ خداوند با تأکید می فرماید در کلمه « َیَرْزُقَنَّهُمُ » « ل » تأکید است « ن » تأکید است یعنی خداوند حتما حتما به آنها رِزْقًا حَسَنًا یعنی رزق نیکو می دهد وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ و خداوند بهترین روزی دهنده است . پدر و مادر ، کشاورز ، معلم و هر کسی که کار تولیدی دارد روزی دهنده است و به او گفته می شود « رازق » ولی « رزاق » فقط خداست .
نکته : در این آیه شریفه خداوند به چه کسانی حتما حتما رزق نیکو می دهد ؟ شرط آن این است که کسانی که برای خداوند هجرت کند . ارزش کار به این است که فی سبیل الله باشد در راه خدا باشد . سبیل به راهی می گویند که محکم است . طراط به راهی گفته می شود که اعوجاج و کجی ندارد .
خلاصه مباحث تفسیری آیه ۵۹ سوره مبارکه حج
لَیُدْخِلَنَّهُمْ مُدْخَلًا یَرْضَوْنَهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَعَلِیمٌ حَلِیمٌ
خداوند در این آیه شریفه می فرماید من برای این افرادی که می خواهم رزق نیکو بدهم ابتدا آنها را به جایی می برم جای خیلی خوبی که مورد رضایت آنهاست و هیچ مشکلی در آن نیست و خداوند کارهایی که انجام می دهد عالمانه است ضمن اینکه خداوند « حلیم » است یعنی اوج صبر را دارد . کسی که خیلی صبور بود گفته می شود حلیم .
خلاصه آیات ۵۳ تا ۵۹ سوره مبارکه حج احوالات دو گروه است . گروه اول کفار عنود و لجود است که خداوند جایگاه آنها را در روز قیامت بیان می کند که چه جایگاه بدی برای آنهاست و در کنار این گروه ، گروه دوم مؤمنین را توضیح می دهد انسانهایی که اهل علم و معرفت هستند و القائات شیطانی ایمان آنها را ضعیف نمی کند و خداوند برای آنها در روز قیامت جایگاه خوب در نظر گرفته است .

جلسه روحانیون شهرستان با امام جمعه وفرمانده نیروی انتظامی شهرستان اشکذر

این جلسه باموضوع ماه مبارک رمضان و جلوگیری ازروزه خواری دردفترامام جمعه اشکذربا هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان  برگزارگردید.

درضمن کارشناس فرهنگی این اداره حجت الاسلام سعید ذاکری نیا نیزپیرامون برنامه های این اداره را درجهت کارهای فرهنگی که در زمینه اهمیت وفضیلت روزه داری و همچنین جلوگیری از عمل زشت وناپسند روزه خواری قرار است صورت پذیرد گزارشی ارائه نمود

دومین جلسه هم اندیشی اعضای کانون مداحان شهرستان اشکذر برگزارگردید

این جلسه دراداره تبلیغات اسلامی اشکذر باحضوراعضای کانون مداحان و رئیس وکارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اشکذربرگزارگردید.

در این  تصمیم گرفته شد به مداحان وشعرای شهرستان فراخوان داده شودتا درروزجمعه اینده جهت سطح بندی مراجعه نمایندودرضمن پیرامون انتخابات کانون مداحان مطالبی عنوان گردید